|
Hjælp til specialet
FORUM: Viden til Vækst netværket er oprettet for at hjælpe speciale-studerende med deres praktiske opgaver og kan gavne både cv og virksomheder.
Af KATRINE DIBONA, stud.scient.pol.
CENTRUM: I 1998 iværksatte Odense Erhvervsråd projektet Viden til Vækst. Projektets formål er at formidle praktiske opgaver mellem fynske virksomheder og studerende på samfunds- og naturvidenskab på Syddansk Universitet, samt ingenørstuderende på Teknikum. Et samarbejde mellem en studerende og en fynsk virksomhed giver gevinst for begge parter. Den studerende får lov til at snuse til den mere praktisk side af sit fag, mens virksomheden får løst en konkret opgave, eksempelvis en markedsanalyse eller en organisationsanalyse. På denne måde kan Viden til Vækst gøre gavn for både den studerendes CV og for virksomheden. Projekterne er hovedsageligt specialer og falder oftest inden for områderne: marketing, organisation, strategi, økonomi, regnskab samt dansk og udenlandsk markedsanalyse. Viden til Vækst netværk Nu er der kommet endnu en gren på stammen: Viden til Vækst netværket. Netværket består af studerende, der enten lige er blevet færdige, eller er ved at skrive speciale for Viden til Vækst. Baggrunden for etableringen af netværket var en fornemmelse af, at de speciale-studerende sad ret alene med deres praktiske opgaver uden muligheden for en diskussion med andre om, hvordan det er at skrive en praktisk opgave. Pop eller relevans? I betragtning af at ordet netværk formentlig ligger på flosklernes top 10, er det nødvendigt at uddybe, hvad der egentlig foregår i Viden til Vækst netværket. Der er tre fra Odense Erhvervsråd og cirka 18 speciale-skrivende-studerende, der mødes en gang hver sjette uge. I løbet af en eftermiddag er der en oplægsholder udefra, studerende holder oplæg om deres opgave, og endelig bliver der diskuteret, småsnakket, givet gode råd og så videre. Rina Sørensen er cand. merc. studerende og er med i Viden til Vækst netværk. Viden til Vækst arrangerer nogle gode foredrag med folk fra erhvervslivet, som blandt andet fortæller, hvad de forventer af os, hvordan vi skal skrive en jobansøgning og meget mere. I mit tilfælde er det dejligt at være lidt forberedt, når det virkelige liv kommer tættere på, og Viden til Vækst netværk er med til at gøre overgangen lettere, siger Rina Sørensen. Gensidig hjælp Netværket er også et oplagt forum til at udveksle erfaringer, videregive gode web-adresser, samt at lære hinanden de mere eller mindre lidt beskidte tricks, der kan og skal benyttes, når man skriver en praktisk opgave. Rina Sørensen mener selv, at denne erfaringsudveksling er yderst nyttig. Dem i netværket, som er færdige med deres hovedopgave, har mange gode råd, som de er villige til at dele med os andre. Det har indtil videre gjort, at jeg har sparet noget tid i forbindelse med research af det engelske marked, da de har givet mig mange forslag til relevante web-pages, som kunne være gavnlige for mig... og har været det, fortæller hun. Dumme fejl Et andet område hvor netværket kan være yderst nyttigt, er området for klassiske dumme fejl. Udover at der er hjælp at hente ved at trække på andres erfaring, så bekræfter netværket de studerende i, at man ikke er den eneste, der har haft de dumme problemer undervejs. Forhåbningen er da også, at netværket vil medvirke til at undgå nogen af de klassiske, dumme fejl som mange laver i speciale-skrivnings-processen. Samtidig er mere indholdsrelaterede spørgsmål, for eksempel om hvorledes teori og praksis kan kombineres, ofte oppe at vende. Det er tydeligt, at dette spørgsmål er et af de mest problematiske i speciale-skrivningen, og er derfor oplagt at få diskuteret med andre. Der er således mange muligheder i et netværk som dette, idet alle de studerende har en fællesnævner: specialet. Det skal nævnes, at Videnskabsbutikkens funktion er meget lig Viden til Vækst, og det er derfor oplagt at benytte Videnskabsbutikken, hvis det for eksempel ikke skal være en fynsk virksomhed, eller der ikke er en opgave, som lige er dig.
Hvad synes du om denne artikel?
|
08/05/00 © Ugejournalen |
|