Rådgivning uden brugere

Den Lige Linie rådgiver over telefonen
Anne Sophie Kleding og Mick Hartwig er begge frivillige rådgivere på "Den Lige Linie". Billedet er opstillet, da der ikke må befinde sig andre end selve rådgiverne under samtalerne med de unge, som ringer, af hensyn til den totale anonymitet.

FRIVILLIGT JOB: Omkring 25 frivillige unge står bag ungdomsråd- givningen Den Lige Linie. Her kan alle unge ringe til og snakke om deres problemer med skolen, fritiden, forældrene, kæresten eller måske ensomheden. Men ikke mange bruger sevicen.

Af ANDERS TYSTRUP
Foto: ANDERS TYSTRUP

CENTRUM: Snakken går lystigt. Der har ikke været et eneste opkald i dag. Fredagens to-timers vagt på Den Lige Linie er slut og fire unge frivillige, Kira Borup, Tommy Staal Jensen, Mick Hartwig og Anne Sophie Kleding sidder omkring et bord i den lille skurvogn. (se forside-billedet)

Lugten fra smøgerne og den varme kaffe på kanden fylder det lille opholdsrum i den grå skurvogn. Og de tavse telefoner i løbet af dagens vagt er ikke nogen sjælden begivenhed.

– Vi har desværre kun meget få seriøse opkald, fortæller den 25-årige formand Carina Hansen og hentyder til de kun cirka 140 opkald om året, der kommer ind.

Behovet er der

Hun forklarer det lave antal opkald med, at de fleste unge ikke er klar over, at Den Lige Linie overhovedet findes.

– For selvom behovet er der, mangler kendskabet til vores gratis telefonrådgivning altså, bemærker Carina Hansen, der ved siden af sit formandskab netop er begyndt at læse til socialrådgiver.

Der arbejder i øjeblikket 25 unge frivillige på Den Lige Linie, og de skiftes til at tage vagter á to timers varighed i løbet af de 18 timer, som telefonrådgivningen har åbent hver uge.

Frivillige studerende

Langt de fleste rådgivere på Den Lige Linie er studerende eller unge, der bruger det frivillige arbejde til at samle point sammen til en Kvote 2-ansøgning til en videregående uddannelse. Men det var nu ikke derfor næstformand Anne Sophie Kleding begyndte i skurvognen for omkring to og et halvt år siden.

– Jeg har som barn altid leget en slags telefonrådgivning med veninderne. Så det har altid været noget, der har ligget mig nær, siger den 23-årige nordiskstuderende, der fremhæver det sociale sammenhold blandt de frivillige som den største drivkraft.

Det kan 28-årige Tommy Staal Jensen nikke genkendende til. Han har været med fra begyndelsen i 1994, da rådgivningen hed Tryk16. Men dengang var det mere behovet for at samle point sammen til sin videre uddannelse som socialrådgiver, der var betydende, end sammenholdet.

Ikke kun unge ringer

Den Lige Linie er altså et sted, som alle unge kan ringe til og tale med andre unge. Men det er altså ikke kun unge, der ringer.

– Vi har da været ude for, at både ensomme pensionister og frustrerede forældre til unge ringer for at få en snak og et godt råd, afslører Carina Hansen.

Men det er hovedsageligt unge mellem 15 og 25 år, der ringer og vil snakke om deres problemer. Og det spænder vidt, hvad rådgiverne kommer ud for. Spørgsmål om sex, kærester, kriminalitet og incest har været oppe at vende. Det er dog ikke altid, at rådgiverne på Den Lige Linie er kompetente nok til at hjælpe. I sådanne tilfælde hænger en lang liste med telefonnumre på steder, som der kan henvises til.

– Men vi henviser aldrig uden at tale lidt med vedkommende. For det kan virke skræmmende at ringe og forvente hjælp fra os, og så få knaldet et nyt telefonnummer i hovedet med det samme, fortæller Anne Sophie Kleding.

Reklame for rådgivningen

Hun tager sammen med flere af de andre frivillige een gang om måneden ind på gågaden i centrum for at gøre reklame for Den Lige Linie.

– Vi skal også snart i Center Øst i Vollsmose og ud på skoler, afslører Anne Sophie Kleding, der mener, at det må være i disse områder, der er flest problemer, og dermed også det største behov for rådgivning.

– Og så må vi jo håbe, at vi bliver lidt mere kendte, så vi ikke skal slås om, hvem der skal tage telefonen, når den en sjælden gang ringer, siger hun og smiler til kollegaerne ved bordet i skurvognen.


FAKTA OM DEN LIGE LINIE
  • Den Lige Linie startede oprindeligt som et forsøgsprojekt underlagt Odense Kommune i 1994 under navnet Tryk16. I september 1997 efter forsøgsperioden fortsatte telefonrådgivningen selvstændigt under navnet Den Lige Linie.
  • Odense Kommune støtter projektet med 30.000 kroner om året. Pengene går til husleje, elregninger, telefonregninger og vedligeholdelse af skurvognen.
  • Den Lige Linie må ikke oplyse sin adresse, da den udelukkende kører med telefonrådgivning og ikke personlig rådgivning.
  • Den Lige Linie lover dig 100 procent anonymitet.
  • Gennemsnitsalderen på brugerne er 21 år.
  • I øjeblikket er der otte mandlige medarbejdere og 17 kvindelige.
  • Der er syv personer i bestyrelsen, som holder møde een gang om måneden.
Åbningstider Mandag-torsdag 16-20, fredag 16-18
Telefon 66 19 01 16
Hjemmeside http://members.tripod.com/~DenLigeLinie


07/02/00 © Ugejournalen